Data pro tisk přebíráme ve formátu PDF verze 1.3, 1.4.
Nejvhodnější je kompozitní (tzn. vypnuté výtažky), a to i v případě použití přímých barev.
PDF soubory by měly vyhovovat standardu PDF/X-1a:2001 (nastavení Adobe PDF v Acrobat Distilleru).
PDF dokument nesmí obsahovat žádné ICC profily, při distillování zkontrolujte v nastavení Adobe PDF v Distilleru v záložce Barvy - Zásady správy
barev – Nechat barvy beze změn.
Bitmapy a vektory musí být v barevnosti CMYK, bez přímých barev Pantone, pokud není tisk přímými barvami záměrem.
Stránky umisťujte do PDF na střed (jak ve svislé tak vodorovné rovině) se spadávkou nejméně 3 mm.
Vícestránkové PDF soubory dodávejte po stranách za sebou, bez vyřazení(NE dvoustránky apod.). Archovou montáž si
provedeme sami dle naší technologie.
Nevytvářejte PDF soubory přímým exportem z grafických programů. Tisk do postscriptu s následným vytvořením
PDFka přes Adobe Distiller je tou nejlepší a nejbezpečnější cestou jak Váš grafický návrh převest na papír.
Při pojmenování souborů se vyhněte se interpunkci v názvech dokumentů, použijte čísla stránky (01.pdf, 01-16.pdf, atd.) U oprav použijte označení "new"
(07_new.pdf).
Pokud si nejste jisti správností dat zašlete nám výsledný PDF dokument na náš FTP server,
případně na e-mail studio@epava.cz na odzkoušení.
Na e-mail nám posílejte soubory do 4 MB. Pro větší tisková data využijte naše FTP. Na e-mail
nám pak pošlete zprávu o uložení dat s uvedením jejich názvu.
Nastavení našeho ripu
RIP máme standardně zapnutý na přetisk 100% černé barvy.
Všechny RGB barvy jsou převedeny do barevného prostoru CMYK.
Přetisky a soutisky nastavené v dokumentu konzultujte s pracovníky grafického studia.
Obecná pravidla pro předávání digitálních dat k výrobě tiskovin
Dokument
Velikost stránky v dokumentu by měla odpovídat výslednému formátu po ořezu.
Při vytváření grafického návrhu nezapomeňte definovat spadávku (bleed) a všechny objekty na kraji stránky
rozšířit minimálně o 3 mm přes její okraj.
Při ukládání do PostScriptu nezapomeňte na ořezové (Crop marks), případně informace o čísle stránky a jménu separace (Page info)
Nezapomeňte ručně vytvářené ořezové / pasovací značky obarvit registrační barvou (ve 100% všech vytažkových barev).
Fonty a text
Formát fontů: používejte kvalitní a vyzkoušené fonty, nejlépe OpenType.
Nejspolehlivější lokalizovaná písma jsou z těchto sad: URW OpenWorks, Adobe TypeLibrary
(lokalizace od fy Macron), Střešovická písmolijna.
Vyvarujte se fontů lokalizovaných firmou DTP studio dodávaných na CD Písma, loga, symboly a s CorelDraw.
Nově získané písmo vyzkoušejte před rutinním použitím v celém řetězci používaných programů a výstupních
zařízení – zkušebně vytiskněte celou znakovou sadu.
Nepoužívejte na MacOS fonty pojmenované podle měst (Chicago, Geneva, New York...) – jsou to písma pro
obrazovku nevhodná pro osvit.
Neobarvujte text pod 10 bodů barvou složenou z více než 2 výtažků – nepřesnost pasování může výsledek
úplně znehodnotit.
Barvy
Ujasněte si počet barev použitých při tisku zakázky.
CMYK (tisk 4 výtažkovými barvami): dokument neobsahuje další přímé barvy, všechny definice barev jsou
definovány ve CMYK a všechny barevné bitmapové obrázky jsou také ve CMYKu.
Tisk přímými barvami: v dokumentu je správný počet přímých barev, definované názvy barev neobsahují
znaky s diakritikou nebo mezeru; myslete na soutisk – u přímých barev je správný trapping ještě důležitější,
než ve při tisku výtažkovými barvami; u přímé barvy záleží jen na jejím pojmenování, nikoliv na definici –
jméno barvy musí být ve všech dokumentech stejné! Pokud možno vybírejte barvy ze vzorníku Pantone: C na
konci znamená Coated (tisk na lesklý papír), U znamená barvu pro běžný ofsetový papír (Uncoated.)
Obrazová data
Obrazová data ukládejte pouze v těchto barevných prostorech: Black and White (perovka), grayscale (stupně šedi),
CMYK, duotone (duplex atd.)
Ostatní barevné prostory (RGB či LAB) bez nasazení CMS nezaručují barevnou správnost či barvy zcela
degradují (indexované barvy).
Používejte pouze tyto formáty souborů: TIFF, EPS, PDF.
Nikdy pro tisk nepoužívejte obrazové soubory v těchto formátech: GIF, PNG, JPG*, RAW, BMP, PCX.
Obrazové soubory nezačleňujte do dokumentu, použijte jen připojení (link, vazba).
Zkontrolujte, že všechny obrazové soubory jsou v momentě vytváření PostScript souboru připojeny
Perovky
Ukládejte jako TIFF.
Rozlišení zvolte mezi 800 dpi až 1200 dpi.
Duplexy
Problémové duplexy je lépe převést do CMYKu.
Stupně šedi (grayscale, autky).
Ukládejte jako TIFF (ev. EPS).
Správná tonalita obrazu – nejsvětlejší část by neměla mít méně než 4 % a v nejtmavších oblastech by mělo být
max. 95 %. U tisku na novinový papír mohou být tyto hodnoty i 5 % resp. 85 %.
V QXP by rámeček s TIFF obrázkem neměl mít nastavenou výplň na None, rámeček vždy vybarvěte, abyste předešli
posterizaci na kraji obrázku.
Barevné (CMYK) obrazy
Uložte jako TIFF, PSD při práci s ořezovými cestami.
Nastavte si ve Photoshopu správné max. krytí barvou – pro velmi kvalitní tisk na křídu by neměl být součet
všech výtažků vyšší než 320 %; u novinového tisku 220 % i méně.
Při ukládání do EPS nikdy nezapínejte Include Transfer Function a PostScript Colour Management
(nezapomeňte zkontrolovat u dodaných souborů – zejména v USA je ukládání Transfer Function běžným zvykem!)
Optimální rozlišení je zhruba dvojnásobkem hustoty tiskového rastru. V případě, že je na obrázku drobný text,
rozlišení klidně zvyšte – znaky budou ostřejší.
Zvětšení / zmenšení
Připojené obrazy používejte v layoutových aplikacích optimálně v poměru 1:1 (100 %)
Zvětšení o více než 30 % vede u naprosté většiny obrazů k viditelné posterizaci (zubatosti či rozmáznutí).
Příliš zmenšované obrazy ztrácejí kontrast a ostrost.
Vektorové ilustrace
Vždy ukládejte jako EPS nebo PDF (i když některé aplikace importují nativní formáty jako AI nebo CDR,
stejně použijte EPS nebo PDF)!
Složité vektorové grafiky v pozadí, převěďte do bitmapove podoby, urychlí to Vaší i naší práci.
Nezapomeňte správně definovat barvy v dokumentu – povolené jsou jen CMYK nebo přímé barvy.
Pokud vytváříte ilustrace v Adobe Illustratoru ve verzi nižší než 8, převeďte všechna použitá písma na
obrysy (Convert to outlines) před uložením do Illustrator EPS formátu. Ve verzi 8 a vyšší při ukládání zvolte
Začlenit písma do dokumentu.
Pozor na EPS u Illustratoru 10 – chybí spodní část obrazu cca. posledních 5 bodů. Lépe uložit pro verzi 8 nebo PDF.
Pojmenování
Vyvarujte se nazývání dokumentů s použitím českých znaků či symbolů (např. *,# atd.). V názvech souborů
používejte pouze tyto znaky: "a–z", "A–Z", "0–9" "-" (spojovník) "_" (podtržítko) a "." (tečka).
Vytváření souboru PostScript
Pro vyváření postcriptů používejte pouze programy jako QuarkXpress, Adobe InDesign...;
tyto aplikace obsahují všechny potřebné funkce k nastavení a vytvoření funkčního postscritptového souboru.
Data z jiných aplikací vyexportujte do standardního formátu (PDF či TIFF) a vložte do některé z výše
uvedených aplikací.
Na platformě Win95/98 a WinNT Win2000 a XP používejte ovladač od firmy Adobe – AdobePS Driver, který vytváří
nejkvalitnější postscriptový kód.
Při vytváření postscriptového souboru nezapomeňte správně nastavit verzi jazyka PostScript
(nejlépe PostScript 3), zapnout začleňování všech písem do PS (dowload all fonts).
Nastavte správně PPD soubor: Distiller5.ppd nebo PPD soubor osvitové jednotky.